Hammarby IF
Bordtennisförening

Välkommen till Hammarby Bordtennis!

Vi är en av Sveriges största bordtennisklubbar. Pingisen har funnits i Hammarby sedan 1948, med en storhetsperiod under 50-talet, och sedan nedlagd 1957. Återkomsten skedde 2010, när Enskede BoPS blev en del av Hammarbyalliansen och nu alltså är en av dess 20 föreningar. Vår vision är att alla människor, oavsett ålder och förutsättningar, ska få möjlighet att utvecklas både som personer och pingisspelare. I Hammarby IF BTF spelar man för att ha skoj eller för att vilja bli bäst i världen.

I Hammarby Bordtennis leds alla träningsgrupper av tränare, från pingisskolor och ungdomsgrupper till instegsgrupper för seniorer, pensionärsgruppen och våra hårdast satsande ungdomar och vuxna. Hos oss ska det finnas plats för alla att utvecklas!

För den som har kommit lite längre i sitt spel och vill börja tävla har vi lag på alla nivåer i Stockholms distriktsserier.

Vi tränar i fyra hallar i Stockholm: Liljeholmshallen, Farstahallen, Kärrtorpshallen och Enskedehallen vid Gullmarsplan.

Våra visioner och riktlinjer

Övergripande vision

Hammarby IF BTF:s vision är att vara en bred och samlande kraft som på ett seriöst, lustfullt och jämställt sätt verkar för att människor i alla åldrar och med olika förutsättningar har tillgång till att låta sig inspireras av och engagera sig för bordtennis i Stockholm.

Jämställdhet

I Hammarby IF BTF ska möjligheten för att spela bordtennis vara lika mellan könen. Hammarby IF BTF ska särskilt verka för att öka andelen flickor och kvinnor i klubben genom att bemöta deras behov.

Träningen

I Hammarby IF BTF ska man få träna efter sin egen ambitionsnivå oavsett ålder eller kön.

Bredd kontra elit

Klubbtillhörighet och klubbanda

Hammarby IF BTF ska verka för att fler, särskilt ungdomar, stannar kvar i klubben och utvecklas i bordtennis. Vi ska verka för att klubbandan successivt förbättras genom en positiv attityd och ett positivt språk. Föreningen ska vara en trygg miljö där medlemmarna visar hänsyn och tar hand om varandra.

Ideellt arbete

Hammarby IF BTF bejakar det ideella engagemanget hos klubbens medlemmar och verkar för att det frodas. Engagemanget är ett mervärde, och en grundförutsättning för att föreningen kan vara del av en frivillig social rörelse i Stockholm.

Ekonomi och administration

Hammarby IF BTF ska ha en god och sund ekonomi. Föreningen ska hantera sin ekonomi på ett effektivt sätt. Relevant kommunikation med medlemmar och representanter för olika arbetsgrupper är tydlig och genomförs strukturerat.